Dette har du krav på dersom flyet er forsinket

Dette har du krav på dersom flyet er forsinket

I disse ferietider leser vi stadig i mediene om fly som blir forsinket. Stadig vekk blir reisende stående fast på flyplasser uten å vite hva de skal gjøre.

Dessverre er det alt for få som kjenner til rettighetene sine når flyet er forsinket.

Du har imidlertid både krav på måltider og forfriskninger som står i forhold til ventetiden dersom flyet ditt er forsinket. I tillegg kan du ha krav på refusjon og erstatning fra flyselskapet.

Rett til måltid og forfriskninger

Dersom flyet er forsinket har du krav på måltider og forfriskninger dersom forsinkelsen er på
· minst 2 timer ved flygninger inntil 1500 km
· minst 3 timer på flygninger mer enn 1500 km innenfor EØS, og for alle andre flygninger som er på mellom 1500 km og 3500 km
· minst 4 timer på flygninger lengre enn 3500 km

Du kan også ha krav på overnatting dersom forsinkelsen medfører at du har behov for dette.

Krav på refusjon og erstatning
Dersom flyet er forsinket med mer enn 5 timer, kan du ha krav på refusjon av billettprisen.

Ved forsinkelser som er på 3 timer eller lengre, har du som hovedregel også krav på standardkompensasjon/erstatning dersom forsinkelsen ligger innenfor flyselskapets kontroll. Dette gjelder selv om du ikke har hatt et økonomisk tap.

Standardkompensasjonen følger følgende satser:
· Flygninger på inntil 1500 km gir deg krav på 250 euro
· Flytninger innenfor EØS på minst 1500 km eller mellom 1500 og 3500 km for alle andre flygninger gir deg krav på 400 euro
· Flygninger på over 3500 km gir deg krav på 600 euro

Kravet om kompensasjon og erstatning rettes til flyselskapet. Her kan du lese mer om dine rettigheter ved forsinket fly, og hvordan du fremmer et krav mot flyselskapet.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.